AZ Sint-Blasius heeft de ambitie om toonaangevend te zijn in de regio en wil als zorgorganisatie zorgen voor de best mogelijke gezondheid van de bevolking.
Om deze missie te realiseren werden in 2000 de fundamenten gelegd van een duurzaam en evidence-based kwaliteitsmanagementsysteem.
De richting waarin we evolueren en de wijze waarop we dat doen, vormen samen de Blasius Identiteit. ‘Samen Beter Worden’ is de centrale gedachte. We trekken daarbij voluit de kaart van samenwerking (‘Samen’) en Voortdurend Verantwoord Verbeteren (V3 of 'Beter Worden').
- De Blasius Richting toont de vier domeinen waarin we willen uitblinken en beschrijft de doelstellingen die we in elk van deze domeinen beogen. In onze sector heten deze vier domeinen samen de ‘quadruple aim’. Voor elk domein worden jaarlijks focusdoelstellingen met concrete verbetertrajecten geïdentificeerd om de zorgkwaliteit te verbeteren.
- De Blasius Wijze is de unieke manier waarop wij in AZ Sint-Blasius onze doelstellingen realiseren. Ze is gestoeld op de lean management-principes en bestaat uit vier elementen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn: leiderschap, gedrag, aanpak en metingen. De Blasius Wijze is erop gericht om over de hele lijn uitstekende zorg en een kwaliteitsvolle dienstverlening aan te bieden aan de bevolking.
Bovendien willen we met patiënten, verwijzers en stakeholders op een open en transparante manier communiceren over de kwaliteit van onze zorg. Zo kan de burger een geïnformeerde keuze maken voor het ziekenhuis waaraan hij zijn gezondheid toevertrouwt.
Als organisatie die grotendeels gefinancierd wordt met publieke middelen vinden wij het vanzelfsprekend objectieve verantwoording af te leggen ten aanzien van de gemeenschap over de aanwending van deze middelen en over de bereikte resultaten.
Een adequaat kwaliteitsmanagementsysteem steunt op een aantal elementaire pijlers: kwaliteitsplanning, kwaliteitsverbetering en kwaliteitscontrole.