Het is jouw gezondheid
In AZ Sint-Blasius vinden we het belangrijk om elke patiënt te betrekken bij zijn zorgtraject. We zien patiënten en hun familie als partners. Samen willen we de zorgverlening vormgeven. Zeg ons daarom wat voor jou belangrijk is. Stel ons jouw vragen. Een warm, betekenisvol contact tussen patiënt en ziekenhuismedewerkers vormt de basis.
Onze teams werken aan het steeds verbeteren van contacten met patiënten aan de hand van vijf bouwstenen:
1/ Stel je voor met je naam en functie. Spreek de patiënt aan zoals hij/zij het verkiest.
2/ Vertel wat je gaat doen, hoe lang dit zal duren, en wat dit betekent voor de patiënt. Vertel wat het vervolg van het traject is en toets af.
3/ Luister naar wat belangrijk is voor je patiënt, en naar wat je voor hem/haar kan betekenen. Beluister welke verwachtingen, doelstellingen en vragen hij/zij heeft.
4/ Reageer zonder uitstel, met respect voor de noden en de beleving van de ander.
5/ Verzeker je ervan dat je al het nodige hebt gedaan voor een uitstekende dienstverlening. verzeker je ervan dat de patiënt weet wat de volgende stap is.
Deze vijf bouwstenen zijn gebaseerd op een model van Stanford University.
Wij zijn jouw ziekenhuis
Daarnaast betrekken we patiënten en hun familie, bezoekers van het ziekenhuis, en alle belanghebbenden, bij verbeterprojecten in het ziekenhuis. Elk project verloopt volgens een vaste methodiek en start met het beluisteren van de 'stem van de klant'.
We doen dit via panelgesprekken, focusgroepen, samenwerking met patiëntenverenigingen, bevolkingsbevragingen, tevredenheidsenquêtes, edm.