Waarom thuistherapie?
Bij sommige infecties is het nodig om de antimicrobiële therapie gedurende een langere tijd via een ader toe te dienen. Vroeger betekende dit een langdurige ziekenhuisopname bij patiënten die zich vaak niet meer ziek voelen.
Met dit programma kan je op een veilige manier in je eigen thuisomgeving de behandeling verder zetten en zal je ook je dagelijkse activiteiten kunnen hervatten
Is dit veilig?
Om in aanmerking te komen voor het programma moeten verschillende voorwaarden vervuld zijn. Je arts gaat dit samen met de dienst patiëntenbegeleiding na. Indien alle voorwaarden effectief vervuld zijn, dan is thuistherapie een veilig alternatief voor een langdurige ziekenhuisopname.
Tijdens je verblijf in het ziekenhuis contacteren we de thuisverpleegkundige die thuis de antibiotica zal komen toedienen. We zorgen ervoor dat hij/zij alle nodige informatie heeft. We brengen ook tijdig je huisarts op de hoogte.
De eerste dosissen van antibiotica krijg je in het ziekenhuis, zodat we jouw reactie op het geneesmiddel kunnen opvolgen terwijl je nog in het ziekenhuis bent.
Hoe worden de geneesmiddelen thuis toegediend?
De thuisverpleegkundige dient de geneesmiddelen één of meerdere keren per dag toe via een katheter. Deze katheter wordt al in het ziekenhuis geplaatst. Je arts bepaalt welk soort katheter jij nodig hebt. Voor het plaatsen van de katheter kan eventueel een kleine ingreep nodig zijn.
Waar haal ik de antibiotica en het noodzakelijke
materiaal?
De antibiotica en het materiaal dat je thuisverpleegkundige nodig heeft, wordt meegeven vanuit het ziekenhuis. Dit pakket haal je bij je ontslag uit het ziekenhuis af bij de ziekenhuisapotheek (route 119). Wij zorgen ervoor dat dit voor jou klaarstaat. Afhankelijk van de duur van je therapie, kan het zijn dat niet alle materiaal in één keer wordt meegeven. Dit is omdat steeds de mogelijkheid bestaat dat de behandeling vroeger dan voorzien gestopt moet worden. In dat geval kunnen we de antibiotica die we reeds hebben meegegeven niet meer terugnemen. Deze nodeloze kost voor jou willen we voorkomen.
Een tweede reden is dat het om grote pakketten gaat die je thuis correct moet kunnen bewaren. De apotheker zal met jou afspreken wanneer je de rest van het materiaal kan komen halen.
Hoeveel kost het?
De antibiotica en het materiaal worden niet aan jou aangerekend, maar worden rechtstreeks vergoed door je mutualiteit. De overige benodigdheden worden aangerekend via je ziekenhuisfactuur. De dienst patiëntenbegeleiding bespreekt met jou een simulatie van de kostprijs hiervan. Het toedienen van het antibioticum en de verzorging van de katheter door de thuisverpleegkundige wordt door de mutualiteit terugbetaald. Raadpleeg je hospitalisatieverzekering om na te gaan of die een bijkomende terugbetaling voorziet.
Wat bij problemen thuis?
- Contacteer onmiddellijk je huisarts bij symptomen zoals huiduitslag, zwelling in het gezicht of moeilijkheden bij het ademen.
- Contacteer de thuisverpleegkundige bij technische
problemen met je katheter. Wanneer hij/zij het probleem niet zelf kan
oplossen, zal hij/zij je doorverwijzen naar de afdeling waar de antibiotica werden opgestart. - Heb je problemen met het materiaal? Kan je niet op het afgesproken moment je medicatie komen afhalen, contacteer dan de ziekenhuisapotheek op het nummer 052 25 25 65.